Communicatie, tekst en podcast

Mijn specialismen:

  • Corporate communicatie
  • Interne communicatie
  • (Eind)redactie en tekstschrijven
  • Podcast producties (een specialisme in ontwikkeling sinds 2018)

Hiervoor kun je bij mij terecht:

  • Communicatieadvies: van strategisch plan tot concrete uitvoering
  • Op interim-basis als allround communicatieadviseur ter versterking van een communicatieafdeling
  • Coördinatie van producties: jaarverslagen, magazines, brochures, bedrijfsfilms e.d.
  • Tekstschrijven: artikelen, webteksten, jaarverslagen, nieuwsberichten, kwaliteitsplannen voor aanbestedingen, blogs en berichten voor social media
  • Redactiewerk
  • Podcast producties

Visie op communicatie

Organisatie verkennen: Een communicatietraject begint bij mij met inzicht krijgen in de ambities van de organisatie: welke doelstellingen zijn er voor de lange en korte termijn en hoe kan communicatie bijdragen aan het behalen van deze doelstellingen?

Zo vraagt het terugdringen van het aantal ongevallen om een andere aanpak dan de herpositionering van een merk of de wens om de omgeving te inspireren tot verduurzaming.

Communicatieplan opstellen: Vervolgens stel ik een communicatiestrategie voor en ontwikkel ik een communicatieplan. Het vinden van de juiste strategie is een leuk moment dat energie geeft voor de uitvoering.

Ik probeer de communicatiestrategie te vatten in enkele woorden, bijvoorbeeld ‘kennismaken’, ‘doorvertellen’ of ‘passie voor techniek’.

Het communicatieplan sluit af met een concrete lijst acties en producties.

Verhalen: De kans is groot dat verhalen een plaats krijgen in de communicatiestrategie. Omdat ik geloof in de kracht van verhalen, zowel in het bedrijfsleven als in de maatschappij.

Uitvoering: Dan start de uitvoering. Daarbij vind ik goede samenwerking met directie, collega’s, bureaus en freelancers belangrijk. Een realistische planning, heldere begroting en nauwkeurige kwaliteitsbewaking leiden tot aantrekkelijke en effectieve communicatie.

Visie op schrijven

Schrijven is mijn passie. Als onderdeel van een communicatietraject of als losse opdracht. Mijn visie: van veel lezen word je een betere schrijver.

Visie op podcast

Net als tekst blijkt ook audio een prachtige vorm voor het vertellen van verhalen. Podcast biedt veel nieuwe mogelijkheden in bedrijfscommunicatie, een verrijking van het vak.  Mijn visie: van veel luisteren en veel producties maken word je een betere podcastmaker.

Podcast luisteren:

Op de bouwplaats” (in opdracht)
Zoetstof” (vrij werk)

Storytelling

Mijn verhaal:

‘Ik wil geen bh’

Je hebt waarschijnlijk net op de homepage gelezen waar MbH in mijn bedrijfsnaam voor staat. De kans is echter groot dat je het alweer bent vergeten. Daar staat namelijk een rationele uitleg. Maar er is ook een ander verhaal.

Mijn zus heeft een bedrijf met de naam MbY Art, wat staat voor Made by Yvonne. ‘Art’ geeft aan dat ze kunst maakt: kleurrijke schilderijen (www.yvonnejochems.com). Ik vond het leuk om daarop te variëren en zo kwam ik op Made by Helen. Yvonne kon de knipoog wel waarderen en stemde ermee in.

MbH Communicatie zou het dus worden. Maar wilde ik dat wel, ‘bh’ in mijn bedrijfsnaam? Ik spreek het uit als em-bie-eejdz Communicatie, maar niemand die dat weet.

Ik neem een week bedenktijd. De overtuiging dat de naam klopt wordt sterker. Ik ben nou eenmaal iemand die graag ideeën omzet in concreet resultaat. De familieband is nou eenmaal belangrijk voor mij. En ik houd nou eenmaal van verhalen.

‘Goedemiddag, met telefoonboek.nl. U heeft uw gegevens aangepast en ik wil graag even checken of alles klopt. Em-bee-haa is de bedrijfsnaam?’
Ik wil geen bh.
‘Ja. Nee, ik wil verder niets bijkopen. Dank u, u ook een fijne dag,’ zeg ik besmuikt.

Het was de enige keer dat het een beetje gênant werd. Verder onthouden klanten gewoon dat ik graag iets concreets oplever en dat ik ook een zus heb die iets maakt. Made by, noemen we dat.